Strenge juf, of toch niet??

16 februari 2016 - Bakau, Gambia

gisteren was het kind van juf Martha ziek dus die ging mee naar school. Vandaag verscheen juf niet, kind zal nog wel ziek zijn. Normaal verdelen ze dan de kinderen onder de andere klassen maar.............?? Oké laten we het proberen. 30 kinderen van 3 jaar die nagenoeg geen Engels spreken, dus een oprechte uitdaging. Ik dacht ik begin met hun ritueel van de dag, alfabet enz. Nou, dat ging goed dus ik had goede hoop! Toen wat verzinnen dus maar tekenen! Dat werd al minder, er zitten, wat blijkt wat rouwdouwers in de klas die dachten: dit is leuk! Die Tubab zullen we eens wat laten zien! Op een gegeven moment had ik er meer op de tafel dan aan de tafel! Op een nette Nederlandse manier geprobeerd om de orde te bewaren. Nee dus. Toen moest ik maar op de Afrikanse manier te werk gaan, was even wennen maar goed. Ik kan best hard schreeuwen weet ik nu, weet ook oren te vinden en bovenarmpjes. Nu niet denken dat ik lijfstraffen heb toegepast maar het was wel anders dan bij ons, kan dus echt wel streng zijn :)) maar wat moet je de hele morgen met 30 kinderen doen die niet luisteren en je ook niet verstaan! Voetballen maar! Weer een kwartiertje voorbij! Jan Huigen in de ton vonden ze wel leuk maar ze snapten er niets van. Lag zelf meer in het zand dan de kinderen. Ook aan deze schooldag kwam een eind en ze wilden allemaal een kus, nou die gaf ik graag en met een blij gezicht zei ik: tot morgen! Rust! Ik zat nog maar net toen ik een huilend kind hoorde uit een donker kantoortje. nee toch! Ik ben toch geen kind vergeten! Tussen twee kasten vond ik een snikkend meisje, op schoot en troosten, kan niet vragen wat er aan de hand is want dat verstaat ze dus niet. Komt er een andere juf aan en nu bleek dat dat meisje tot 5 uur moet blijven en daar nu eerst moest gaan slapen. Ze mag wel naar huis lopen maar ze loopt altijd weg dus moet ze wachten tot moeders haar komt ophalen. Tja, dat wist ik niet dus kind maar weer neergezet. Het was dus een handen in het haar dagje maar wel bijzonder! Maakt niets uit want het haar zit hier toch niet.

1. Harjet Heres:
    16 februari 2016
    Hoi wat een gezelligheid! Je bent toch langzamerhand geen Tubab meer?
  2. Pa en ma Akkerman:
    16 februari 2016
    In Nederland hebben ze daar een reclamefilmpje voor waar een juf, na een dagje uit met schoolkinderen, 's avonds in een luie stoel in slaap valt.
    Dus Anita: Niets nieuws onder de zon. Weet je ook wat je vader zo'n dertig jaar heeft moeten doorstaan.
  3. Ingrid:
    16 februari 2016
    Als ik de buurvrouw bezig zie met haar 4 kinderen word ik al moe. Pas je een beetje op? Straks kom je helemaal uitgeput thuis. haha