Weer thuis met een maatje meer

13 augustus 2017 - Ukunda, Kenia

We zijn weer thuis na een reis van 18 dagen maar voor Rene en mij bijna een maand. Het was een prachtige trip met een leuke groep, veel gezien waar je nog lang over kan denken: was dat allemaal echt?! De terugreis werd spannend gemaakt door de media in verband met de verkiezingen. Die waren dinsdag 8 augustus en 5 jaar geleden ging dat helemaal mis. Voor de verkiezingen reden we door Kusumu, die stad staat er om bekend dat, als er ongeregeld heden zouden zijn, dat daar het geval zou zijn; niets. Tijdens de verkiezingen zaten we in Naivasha en wederom.... niets aan de hand. De dag na de verkiezingen moesten we door Nairobi, zou ons benieuwen wat er zou gebeuren omdat de media al toestanden beschreef maaaaaar niets! Nu had ik mij, zoals ik altijd doe als ik in Afrika ben, aangemeld bij het ministerie van buitenlandse zaken zodat ze weten waar ik zit in geval van calamiteiten en kreeg ik het bericht dat ik waakzaam moest zijn voor ongeregeldheden, oké?!? De dag erna kreeg ik het bericht dat ik beter binnen kom blijven omdat er echt ongeregeldheden zouden zijn, nu zaten wij in een logde boven op een berg en het enige ongemak daar zou een olifant kunnen zijn die om de tent rond zou stappen. Maar goed, wat te doen want we moesten echt op weg naar Mombasa, tja, ook een grote stad waar wel iets loos zou kunnen zijn. We hebben gekeken naar een alternatieve route binnendoor want ik was er toch niet gerust op maar die route was geen optie, onverhard en nog slecht berijdbaar door toch nog wel wat regenbuien dus toch maar op naar Mombasa over de weg waarvan ik gezegd had dat ik daar nooooit meer overheen wil. Doodenge weg! Maar elk nadeel heb zijn voordeel, door de verkiezingen bleef iedereen uit voorzorg in huis en was het ongewoon rustig! Dat was dus een meevaller. Mombasa naderde en nu maar kijken wat het werd. Je raadt het al, niets! Niets aan de hand, zelfs geen politie te bekennen! Er zal ongetwijfeld een kern van waarheid in de berichten van de media gezeten hebben maar deze reporter ter plaatse heeft niets gezien en niets negatiefs gehoord.  Dat maatje meer heeft trouwens te maken met mijn voetjes. In Nederland heb ik maat 36 en hier 39! Word nog wel eens een grote meid! Als alleen de schoenmaat vergroot dan neem ik er genoegen mee!

1. Pa en ma Akkerman:
    13 augustus 2017
    AUB niet overmoedig worden. Men waarschuwt niet voor niets.
    Het kan zo maar omslaan. Let goed op en vertrouw nu maar het ministerie van BZ
    Pa en ma
  2. Dick Berveling:
    13 augustus 2017
    Welkom terug allemaal en bedankt voor de leuke en mooie verhalen Anita.
  3. Lammie Ubels-Breeuwsma:
    13 augustus 2017
    Ik blijf mij verbazen over de media en de werkelijkheid. Mooi dat het rustig was natuurlijk. Hoop voor jullie dat dit ook zo blijft.