Afscheid en afscheid

18 februari 2016 - Bakau, Gambia

Gisteren voor de laatste keer naar school geweest en ik zag juf al lopen. Geweldig! Dat scheelt. Ik ging de klas in en de kinderen hadden juf nog niet gezien dus ze dachten kennekijk: daar gaan we weer!! In no time stond alles weer boven op de tafel, kon alleen maar lachen want ik wist dat juf er aan kwam!  Ze sloeg met een stok op de deur en ik heb nog nooit 30 kleintjes met zulke grote ogen zien kijken en ook nog nooit zo snel op hun stoeltjes zien gaan zitten! Het waren weer de liefste kinderen die je maar kunt denken! Ik weer wel dat die stok mij de dag tevoren ook niet geholpen zou hebben. Was al lang blij dat er geen boze moeders stonden die vonden dat hun kind opeens van die lange oren had! Voordeel van een school met kliniek is dat als er een kind uit het klimrek rommelt je het onder de arm kunt nemen en in de kliniek neer kunt zetten. Alles schoongemaakt maar je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat hij de komende dagen met een dik ei rondloopt. Aan het eind van de schooldag afscheid genomen. Kinderen zwaaide en knuffelden driftig net als iedere dag maar hebben er geen besef van dat ik morgen niet terugkom. Dat snappen ze niet.,s middags even bij het zwembad gezeten en toen in de kleren voor de avond/nachtdienst. Lange broek, shirt met lange mouwen en sokken in de slippers. Zelfs de Gambianen vonden dat ik er vreemd uitzag en ze hadden gelijk! Eenmaal in het ziekenhuis was er net een vrouw binnengebracht om te bevallen. Waar je hier ook komt, het is overal anders dan bij ons in Nederland op zijn zachts gezegd. Na een uur werd er een prachtig meisje geboren. Levenloos........heftig, maar  wij reageren anders. Twee keer afscheid op 1 dag. Doe mij dan maar het afscheid van een stelletje lieve, schattige drakerige kinderen.  Gelukkig kwam daarna een normale bevalling en was wat het mooi om het eerste huilgeluidje te horen. Weer een meisje waar ik maar even een tijdje mee op de arm heb gestaan. Het was dus weer enerverend , indrukwekkend en triest en ...... Ach ja... Van alles door elkaar, maar ook hier in Gambia gaat de andere dag de zon weer op en is het weer een nieuwe dag.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jopie Mertens Martens:
    18 februari 2016
    goede reis naar huis en tot ziens .groetjes giel en jopie
  2. Elsa van der Ploeg:
    18 februari 2016
    We hebben van je verhalen genoten!Goede reis terug en misschien tot juni!!!groetjes.