ViZITe

22 augustus 2017 - Mombassa County, Kenia

tijdens onze trip door Uganda was Tafif, de monteur voor het eerst mee. Voor het eerst op reis door zijn eigen land en voor het eerst naar het buitenland. Hij vond het prachtig en heeft goed werk geleverd. Hij was zo enthousiast dat hij zei: als we thuis zijn gaan we de trip vieren! Prima toch! Dus afgelopen zondag Tafif met vrouw, kind en neef uitgenodigd voor hapje drankje en diner. René en ik inkopen gedaan, snoepjes voor kind, eigen pesto gemaakt etc etc. Om 15.00 uur waren ze er. Tafif is al helemaal ingeburgerd hier dus dat was direct gezellig. Kennis gemaakt met zijn vrouw, dat ging wat moeizamer want ze sprak geen Engels. Okeeeeee hoe hou je dan de conversatie op gang? Na enige tijd zakte ze al verder onderuit op de bank, moet kunnen, ze voelde zich kennelijk thuis ? Na nog een tijdje lag ze op de bank en dacht ik, nu wordt het tijd om eten te gaan koken, ook al was het nog wat vroeg. Matara, onze housekeepen ik de keuken in. Hakken, snijden, koken, er gaat hier wel wat tijd in zitten, maar goed. Inmiddels kwam het gezelschap bij ons in het restaurant zitten en werd ons verteld dat ze echt voor 19.00 uur moesten eten in verband met het gebed. Help! Dat gaan we niet redden! Het was al 18.50. Moeders ging op de bank in het restaurant liggen en had het koud, dus snel dekentje geregeld. Ik dacht: dit wordt een lange zit, alhoewel...... zit? Wij  verwonderden ons er wel over, kan me niet voorstellen dat ik op visite ga en er dan bij ga liggen met de ogen dicht maar goed, het is niet overal hetzelfde toch? Nu wil het geval dat we een salade van tomaat, komkommer hadden, een ragout met bonen en rijst met vlees, bleek dat ze niet met bestek kon eten wat hier heel normaal is maar ik dacht wel, hoe gaat ze dit doen! Hun rijst is kleefrijst en dat wil wel met 1 hand maar dit was echte lekkere losse rijst, zal me een avontuur worden! Het ging goed en direct na het eten zijn ze vertrokken, ik kreeg nog een dikke knuffel, dus ze zal het wel naar haar zin hebben gehad. De volgende dag ben ik ook maar lekker op de bank gaan liggen, je kunt toch niet altijd verven en opruimen, toch???