De beker,een overtreding EN...........

11 februari 2015 - Bakau, Gambia

Er was eens een mooie groene beker, zelfs met deksel, speciaal gekocht om hier uit te drinken, iedereen heeft zijn eigen beker. Elke dag nam ik trouw de beker mee naar huis maar gisteren dacht ik: wat een gedoe, ik laat hem op de kast staan. Vanmorgen toen ik aankwam had hij dus de benen genomen. Nu kon ik vragen waar mijn beker was maar dat leek me niet verstandig, dan is hele hele afdeling in rep en roer en dan gaan ze zoeken en elkaar verwijten dus ik dacht: laat maar, zo duur was ie ook weer niet. Vandaag heb ik een overtreding begaan. Abdou had me op het hart gedrukt om niets maar dan ook niets te eten in het ziekenhuis, van wie dan ook. Aangezien ze hier om 10 uur gaan ontbijten , heb ik het tot vandaag volgehouden iom te zeggen dat ik niets wil maar aangezien ze me nu een echte Gambiaanse vinden kwam ik er vandaag niet onderuit! Het was een stokbrood met een soort vlees en uien weet ik niet wat al, zag er vreemd uit maar goed, toch maar doen. Met een grote kop thee erbij kom je een heel eind. Denk dat ik dit maar niet aan Abdou ga vertellen ander hebben we fire in the house! Hij heeft beloofd om goed op me te letten en ik kan niet anders zeggen: hij bekwaamt zich van zijn taak. EN.... Ik heb vandaag voor het eerst helemaal zelfstandig een bevalling gedaan!!! Ik heb gewoon zelf een kindje ter wereld gebracht! Ze vonden dat ik het nu wel helemaal alleen kon! Wat een ervaring! Het is een meisje! Na de bevalling moest ik bij de moeder komen en toen vroeg ze mijn aan hoe ik heet. Dit meisje gaat dus nu door het leven met de naam Anita! Ik was ontroerd. Nu wil het geval dat er Belgen zijn die vandaag kinderkleertjes uitdelen voor patientjes, het zag zwart van de mensen! Ik ben binnengesmokkeld en heb om kleertjes voor mijn baby gevraagd. Kreeg een zak vol mee en knuffels en laat het nu zo zijn dat er een oranje shirtje in de zak zat met Dutch girl! Laat zich raden dat ik kleine Anita daar in gehuld heb. En dan te bedenken dat ik gisteren dacht dat ik vandaag een dagje schrijven zou overslaan! Elke dag is een verrassing en wat kan hel leven toch mooi zijn!

1. Frank:
    11 februari 2015
    niets dan lof anita, als we maar niet lezen dat je morgen de hele dag op de wc hebt gezeten na je overtreding van vandaag :)
  2. Lammie:
    11 februari 2015
    Hopelijk overkomt de moeder van de kleine Anita niets de komende 3 weken !!
  3. Lammie:
    11 februari 2015
    Mooi zo'n pitbull bij je, maar zo nu en dan lekker je eigen gang gaan lijkt mij ook heerlijk.
    Als je straks terugkomt ben je 'huisarts en vroedvrouw' kun je je eigen praktijk beginnen, ha, ha.
  4. Wilma:
    11 februari 2015
    Zo wat maak je toch allemaal mee meid! Heel bijzonder en je bent nog niet eens op de helft. Geniet van alles, maar dat hoef ik je volgens mij niet te zeggen. Dikke kus
  5. Harjet Heres:
    11 februari 2015
    Wat een ontzettend mooie belevenis. Dit vergeet je je leven lang nooit meer. Mooie foto van een oranje Anita. Toch goed hè om je droom te verwezenlijken ondanks dat je in den vreemde bent. De tijd vliegt voorbij als je zo veel mee maakt. We genieten hier van al je schrijfles. Ga vooral zo Door. Stoer wijvie uut Drenthe!
  6. Stephan:
    11 februari 2015
    Heel mooi verhaal Anita, dit blijft je altijd bij. Nu weet ik waarom mijn ouders me hernoemd hebben en ik gelukkig niet meer "Aan de dunne" heet. Nee, dit is flauw, ik vind het echt een aandoenlijk verhaal en ik ken iemand uit hartje Zwolle die samen met veel anderen en ik zelf, heel erg trots op je is!
  7. Suzan Groothus:
    11 februari 2015
    Een kleine Anita. Mooier kan je reis toch niet meer worden!?!?
  8. Alita:
    18 februari 2015
    Oh wat ontzettend leuk zeg, zelf een baby ter wereld helpen en dan krijgt het kleine meisje ook nog eens jouw naam, je zal wel vereerd zijn geweest :-)

Wil toch ook nog even zeggen, dat je op een heerlijke manier schrijft, ik zie het helemaal voor me allemaal.