Begin en einde

5 februari 2015 - Bakau, Gambia

Ik weet niet waar ik beginnen moet. Toch maar bij het begin. Toen ik binnenkwam waren er vers van de pers ( ik werk uiteindelijk bij een kunstboekendrukkerij) twee babietjess geboren, ze lagen nog in doeken dus die heb ik maar eens kleertjes aangetrokken. Heel vreemd want de luier kun je vergeten, die is er niet. Daarna even bij het consultatiebureau gekeken en toen ik terugkwam was er net een bevalling bezig, getuige van de geboorte van een meisje! Na 2 uur wandelde moeder met kind de kliniek uit! Niks kraamtijd! Later werd een zieke oude vrouw binnengebracht,besloten werd haar naar Banjul te brengen, ik zou meegaan maar voordat de ambulance gereed was overleed ze. Toen geholpen met haar afleggen (wat een naar, raar woord eigenlijk). Heel tegenstrijdig allemaal. Nou, dan maar even wattenbolletjes draaien om alles te verwerken. Op het laatst van de shift nog een vrouw tijdens de bevalling bijgestaan en echt waar! Hier helpt puffen op: altijd is Kortjakje ziek ook! Kon helaas de bevalling niet meer afwachten, maar er volgen ongetwijfeld meer!  Dankjullie voor juli reacties, zooo leuk om te lezen op een alleen moment en die zijn er zeker ook. Xxxx

1. Lammie:
    5 februari 2015
    Kijk dat zijn de echte berichten ! Je maakt wat mee zo !! En dat al de 2/3e dag !!
    Ga je nog twee shiften werken ??
    Groeten en werkse,
    Berend.
  2. Jack van den Berg:
    5 februari 2015
    Ik begreep eerst de titel van je laatste bericht niet. Nu al een eind aan het avontuur? Maar je story verduidelijkt het een en ander op ontroerende wijze. Zo kort nog maar daar en je maakt de belangrijkste facetten al mee: geboorte en dood. Carry on.
    Groet'n Jack
  3. Maddy mertens:
    5 februari 2015
    wat een ervaring...nu nog indrukwekkend, maar wie weet hoe snel het "gewoon" gaat worden dus geniet er met volle teugen van!
    misschien een idee, om tijdens je aanwezigheid een lijst(je) te maken van spullen die we zouden kunnen opsturen om de lokale bevolking te helpen? weten we tenminste dat het op de juiste plek aankomt bij de juiste persoon (jij) en dat het fatsoenlijk wordt uitgedeeld . Of niet?
  4. Harjet Heres:
    Wat een confrontatie....
    Hoe gaat de rest van het personeel hier mee om? Wordt er uberhaupt over gepraat onderling? En kun jij er met je collega's over praten? Vragen ze jou ook naar hoe het in Nederland gaat?
    En wat leuk dat Kortjakje zo internationaal is. Sterkte meid. Ik wou dat ik af en toe even om het hoekje kon kijken. Hoe laat begin je 's morgens?
    Dikke knuffel, Harjet (en van Henk natuurlijk ook!)
  5. Wilma:
    5 februari 2015
    Hee Aniet, allereerst fijn dat je goed bent aangekomen en dat je in een goed hotel zit. Wat heb je al veel meegemaakt zeg en wat een verschillen met hier. Super dat je dit doet! Weet zeker dat jou liefdevolle zorg enorm voelbaar is daar. Jij bent het cadeautje daar.
    Dikke kus
  6. Rien Stegman:
    Hallo Anita,
    Meteen ons zijn op aarde in een notendop: ontmoeting met een nieuw leven en een geleefd leven. Een welkom aan de nieuwe wereldburgers en een salut ter afscheid. Dat moet bij je naar binnenkomen, dunkt me. Toch maar lekker slapen vannacht en morgen weer goed aan de slag.

Met warme groet!